Jakie są prawa pacjenta - Vademecum Pacjenta NFZ
Zawiera bardzo przydatne informacje niezbędne dla każdego pacjenta, by mógł on korzystać w sposób właściwy ze swoich uprawnień do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych (link do strony NFZ). Dla osób, które wolą oglądać programy niż czytać informatory zachęcamy do skorzystania z wiedzy zawartej w cyklu programów TVP pod nazwą ABC pacjenta, poświęconych prawom pacjenta do leczenia finansowanego ze środków publicznych, którymi zarządza Narodowy Fundusz Zdrowia. Żeby się z nimi zapoznać wystarczy kliknąć w interesujący Państwa temat.
Jak najszybciej uzyskać pomoc lekarską i wykonać zabieg w ramach NFZ?
Często zdarza się, że osoby uprawnione do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych nie wiedzą, gdzie mogą realizować swoje uprawnienia. Zapisują się do jednego świadczeniodawcy i czekają np.: na poradę bardzo długo nie wiedząc, że istnieją inni świadczeniodawcy, u których o wiele szybciej, lub nawet bez kolejki, mogliby oni zostać przyjęci. Poniżej znajduje się link na przygotowany przez NFZ i stale uaktualniany serwis pozwalający wyszukiwać świadczeniodawców, którzy zakontraktowali z NFZ różnego rodzaju świadczenia specjalistyczne z podaniem informacji o czasie oczekiwania i liczbie osób w kolejce (link do strony NFZ z informacjami o kolejkach).
Rzecznik Praw Pacjenta
Często zdarza się, że pacjenci nie są świadomi swoich praw, które warto znać, ponieważ czasami prawa te nie są przestrzegane przez szpitale czy też innych świadczeniodawców. W związku z powyższym od kilku lat funkcjonuje w Polsce Rzecznik Praw Pacjenta, którego zadaniem jest wspieranie pacjentów w egzekwowaniu ich uprawnień. Rzecznik Praw Pacjenta uruchomił bezpłatną ogólnopolską infolinię 800-190–590 czynną od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 - 21.00. Warto skorzystać z tej możliwości (link do strony Rzecznika Praw Pacjenta).