Abonamenty

Są oferowane na polskim rynku od około 15 lat i posiada je obecnie około 2,5 mln osób. Sprzedaje je w Polsce kilkadziesiąt firm abonamentowych. Większość z tych firm jest stosunkowo mała i działa tylko lokalnie. Kilka firm abonamentowych ma zasięg ogólnokrajowy.  Liderem na rynku pod względem liczby osób posiadających abonament jest Grupa LUX MED z ponad 1 mln osób. Abonamenty medyczne obejmują swoim zakresem świadczenia ambulatoryjne włączając w to medycynę pracy i w bardzo ograniczonym zakresie wybrane świadczenia szpitalne. Abonamenty w odróżnieniu od ubezpieczeń są najczęściej finansowane przez pracodawców. Atutami dużych firm abonamentowych są sprawnie działające centra umawiania wizyt oraz możliwość umawiania wizyt przez Internet. Firmy abonamentowe są nastawione na klientów grupowych a ich oferta skierowana do klientów indywidualnych ma charakter marginalny. Największe firmy abonamentowe posiadają w swoich grupach kapitałowych towarzystwa ubezpieczeniowe, w oparciu o które próbują tworzyć ofertę skierowaną do klientów indywidualnych oraz ubezpieczenia szpitalne - w ten sposób próbując konkurować z firmami ubezpieczeniowymi.